Få ditt barn att äta mer grönsaker

PDF Skriv ut E-post
Senast uppdaterad ( 2007-05-15 )

Få ditt barn att äta mer grönsakerTycker du att ditt barn äter för lite grönsaker? Då är du inte ensam. Här får du vår kostrådgivare Zarah Öbergs bästa tips för att få barnet att äta mer grönt.

 

  

Varför är det så vanligt att barn inte tycker om grönsaker och rotfrukter?

Kostrådgivare Zarah Öberg- Barn är vana vid söta smaker eftersom de är uppfödda på den söta bröstmjölken. Rotfrukter och gröna grönsaker är beska i smaken och tilltalar inte deras smaklökar. De är också stärkelsebaserade och tar lång tid att bryta ned till skillnad från de mer färgglada grönsakerna som röd paprika, majs, mango och ananas som börjar brytas ned redan i munnen.

Hur mycket frukt och grönt bör ett barn äta varje dag?

- Barn under fyra år bör ha grönsaker till alla mål men det finns ingen gräns för vad som är rekommendera. Det tål att tänkas på att små barn inte bör äta för mycket fiberrika grönsaker eftersom det finns risk för att dessa mättar för snabbt. Någon form av grönsak eller frukt till varje måltid är en bra riktlinje! Barn 4 - 10 år bör äta cirka 400 g frukt och grönsaker per dag. Tänk på att de inte bör äta för mycket råa grönsaker eftersom dessa mättar mycket och kan ge gaser. Barn äter förhållandevis lite mat jämfört med deras energibehov. Detta gör att en kost som mättar för snabbt kan bli energifattig. 

Hur många sorters grönt bör barnet äta varje dag?

- Försök att variera grönsakerna och blanda så många färger som möjligt på tallriken. Alla färger motsvarar olika vitaminer och mineraler och detta ger ett allsidigt intag. Bortse från gurka, tomat och sallad som är vattenbaserade grönsaker och därför inte ska räknas.

Måste barnet verkligen få grönsaker, rotfrukter och frukt till varje mål?

- Barn bör få grönsaker till alla mål redan från tidig ålder. Detta är på grund av grönsakernas näringstäthet och att detta tidigt bör bli en vana.

Grönsaker och rotfrukter finns i samma tårtbit som frukt och bär i tallriksmodellen. Är det samma sak näringsmässigt? Kan jag ersätta grönsaker och rotfrukter med frukt och bär?

- Detta är helt okej att byta viss del av grönsakerna mot frukt. Det är bra om grönsaker finns med på tallriken trots att det isåfall är i mindre mängd. Alla grönsaker och frukter innehåller vitaminer och mineraler. Det går bra att ersätta grönsaker med frukt eftersom det även här finns gott om näringsämnen och antioxidanter. Tänk dock på att frukt innehåller mer energi än vad grönsaker gör. Detta innebär att det totala energiintaget under dagen kan bli stort om frukt är den primära källan. Grönsaker är tacksamma eftersom de är energifattiga och ger bra vitamin- och mineraltillförsel.

Finns det rekommendationer om hur stor andel grönsaker, rotfrukter och frukt som barnet bör få i sig?

- En bra riktlinje kan vara att måltidens grönsaker består till 50 % av råa och 50 % av kokta. Hälften av intaget skall vara av frukt och hälften av grönsaker. Rotfrukter skall räknas till grönsaksdelen undantaget potatis som i detta fall inte räknas som grönsak.

Är några grönsaker eller rotfrukter speciellt nyttiga och bra för barnet och som man därför bör kämpa extra hårt för?

- Barn behöver få i sig gott om kalcium eftersom detta stärker skelettet. Den främsta källan är gröna grönsaker såsom broccoli, brysselkål eller spenat. Spenat skall dock inte ingå i kosten hos barn under 1 år, på grund av den stora mängden nitrit. Ovan nämnda grönsaker kan vara svåra att ge till barn eftersom de är beska. Ett tips är att servera dem tillsammans med någon söt grönsak som t ex kokta morötter, majs, röd paprika eller körsbärstomater.

Finns det någon eller några grönsaker eller rotfrukter som inte innehåller så mycket näringsämnen och som därför inte är värda att kämpa för?

- Sallad, tomat och gurka är de grönsaker som är vattenbaserade och därför inte tillför en betydelsefull mängd vitaminer och mineraler. De kan fungera som smyckning eller utfyllnad, men skall inte bestå av hela grönsakskvoten.

Och, den stora frågan. Hur kan man som förälder få barnet att äta mer grönsaker och rotfrukter?

- Lås inte din kost kring de vanliga grönsakerna och frukterna som t ex tomat, gurka, sallad, banan och äpple. Dessa livsmedel är bra alternativ men kan vara svåra och tråkiga att basera en frukt- och grönsaksrik kost på.

- Fyll barnets kost med söta och roliga grönsaker. Försök hitta några som de tycker om och prova er fram.

- Blanda beska grönsaker med någon söt grönsak som t ex kokta morötter, majs, röd paprika eller körsbärstomater.

- Om du tänker på att barnen gillar söta och goda livsmedel så förstår du att de faktiskt i de flesta fall tycker om frukt och grönt. Till saken hör att vi i Sverige till stor del äter de grönsaker som är baserade på vatten. Gurka, tomat och sallad är relativt vanliga och hör till den kategori vi äter mest. Orsaken till detta kan vara priset, enkelheten, lättillgängligheten eller helt enkelt att vi har fastnat i ett mönster. Eftersom barn gillar söta produkter så finns det ett stort antal frukter, bär och grönsaker som tilltalar dem. Försök att byta ut de vanliga, fiberfattiga och vattenfyllda grönsakerna mot ovanliga, roliga och färgrika alternativ.

 Zarah's bästa tips

  • För att piffa till din sallad kan du tillsätta melon, passionsfrukt, frön eller nötter.
  • Servera barnen färska bär till gröt, fil, youghurt eller pannkakor.
  • Grilla aubergine eller zuccini till måltiden och en banan till efterrätt.
  • Stek broccoli och paprika i 1 msk sweet chilli.
  • Det finns andra grönsaker än tomat och gurka.

 Zarah's bästa desserttips

 
  • En liten skål fruktsallad. Servera tärnad frukt som t ex melon, papaya, passionsfrukt, kiwi, ananas.
  • En liten kula glass med physsalis.
  • Mixa mjölk, frysta bär, yoghurt och eventuellt lite glass till en smoothie eller nyttig milkshake.
  • Frysta bär med rostade nötter.
  • Skär frukt i bitar och trä dem på ett spett och servera som fruktspett.

 

Kommentarer (1)add comment

David skriver:

0
Kiwi?
Hej!

Tack för en bra förklaring kring grönsaker och frukter.

Vi har hört att man ska vara försiktig med kiwi till små barn. Vår son är 8 månader. Kan vi ge honom kiwi?
2010-02-08 07:40

Skriv kommentar

busy