Mat för barn 1 - 5 år

PDF Skriv ut E-post
Senast uppdaterad ( 2010-01-08 )

När ditt barn är ett år gammalt kan det i princip äta samma mat som du. Under det andra levnadsåret blir många barn lite mer kräsna och mer misstänksamma mot ny mat.

Flicka och pojke äter mat

Plötsligt kan barnet vägra att äta mat som det tidigare älskade. Då gäller det att se helhetsperspektivet. Det är inte vad ett barn äter under en måltid som räknas utan vad barnet äter under en längre period. Om man tjatar och tjatar för att varje måltid ska vara perfekt kan barnet få en dålig relation till mat.

Meny

Bröstmjölk efter barnets egen rytm om det fortfarande ammas 
 
Frukost 
 
2 huvudmål som innehåller följande:
  • potatis, pasta eller ris, samt
  • kött, fisk eller kyckling, samt
  • rotfrukt, samt
  • grönsak 
 
2 mellanmål

Barn under två år behöver äta med cirka 2 ½ timmars mellanrum och de äldre barnen behöver äta med cirka 3 ½ timmars mellanrum. Går det för lång tid mellan måltiderna kan barnet bli gnälligt och då kan det bli extra kräset när det väl ska äta. Så småningom kommer barnets frukost, lunch och middag att stämma in på de vuxnas måltider och däremellan får det något eller några mellanmål. Att äta regelbundet och undvika småätande mellan måltiderna minskar risken för karies. Tänderna får då en möjlighet att återhämta sig mellan måltiderna.

Frukost

Om barnet får frukost på förskolan eller av dagmamman behöver det ingen frukost alls hemma. Men om det går lång tid från att barnet vaknar tills det får frukost kan det vara bra att ge en liten smörgås, en frukt eller lite välling för att få upp blodsockret. Om du fortfarande ammar är bröstmjölken en bra första frukost.

Mjölkprodukter

Mjölk, fil och yoghurt är viktiga näringskällor för de innehåller kalcium, som barnet behöver för att bygga upp skelettet. De innehåller också viktiga vitaminer och mineraler. Däremot är mjölkprodukter fattiga på järn, det måste barnet få från andra livsmedel. Ditt barn behöver äta eller dricka ungefär en halv liter mjölk, fil, yoghurt eller välling om dagen. En ostskiva innehåller lika mycket kalcium som ½ - 1 dl mjölk.

Barn mellan ett och tre år rekommenderas att dricka mellanmjölk - senare kan man övergå till lättmjölk. Ge aldrig barnet opastöriserad mjölk efter som den kan innehålla skadliga bakterier. Tänk dock på att inte ge barnet onödigt mycket mjölk eller mjölkprodukter. Om barnet får i sig för mycket mjölkprodukter kan det komma att äta för lite av annan mat som det också behöver för att få tillräckligt med järn.

Mjölkallergi

Om ditt barn är allergiskt mot mjölkprodukter bör du rådfråga din barnavårdscentral om hur ni ska göra för att barnet ska få i sig tillräckligt med kalcium. Troligen rekommenderas kalciumberikad havre-, ris- eller sojadryck samt ökat intag av andra kalciumrika livsmedel.

Bröd, gröt & flingor

Bröd, gröt och flingor är bra energikällor och tillhör basen i både frukost och mellanmål. Efter spädbarnsåret är det inte lika viktigt att äta berikad pulvergröt och berikad välling men de är ett bra komplement till den övriga maten. Barn ska inte äta för mycket fiberrik mat eftersom de lätt blir lösa i magen av det. Fiberrik mat innehåller oftast mindre energi dessutom. Låt övergången till fiberrikare mat vara successiv.

Komplettera med frukt eller bär

En komplett frukost innehåller också lite frukt, grönsaker eller bär. Servera till exempel lite bär i gröten, några skivor gurka på smörgåsen eller ett glas apelsinjuice.

Frukostexempel
  • En mugg välling med en korvsmörgås och ett halvt äpple.
  • En tallrik corn flakes med mjölk och en halv banan i skivor samt en skinksmörgås.
  • En tallrik havregrynsgröt med mjölk och äppelmos samt en ostsmörgås.

Lunch och middag

Potatis, pasta & ris

Potatis, pasta och ris ger energi och behövs i måltiderna för att skapa en balans mellan de olika näringsämnena. Prova gärna att byta ut dem mot couscous, bulgur eller nudlar ibland.

Fisk

Fisk är nyttig och hälsosam mat. Tyvärr är många onödigt rädda för att äta fisk eftersom de kan innehålla miljögifter. De flesta fisksorter kan dock du och ditt barn äta hur mycket som helst av. Däremot finns det fisk som man inte ska äta för ofta eller helt undvika - det är insjöfisk och fet fisk från Östersjön. Se "Fisklista för barn". Länk finns längre ner på sidan.

Kött

Kött innehåller mycket järn och andra mineraler. Barn brukar tycka om korv men de innehåller inte så mycket kött - därför också mindre mängd järn än rent kött. För de minsta barnen kan rent kött vara svårt att tugga, därför är färsrätter bra för dem. En bra källa till järn är blodpudding och blodkorv. Barn brukar älska det, det är lätt att laga och dessutom billig mat.

En del har blivit rädda för att äta kött sedan larmen om galna kosjukan men smittämnena, de så kallade prionerna, har aldrig påträffats i kött. Däremot har man upptäckt dem i bland annat hjärna, ögon och ryggmärg. Dessa delar tas alltid bort vid slakt av nötkreatur över tolv månader och det gäller i hela EU. Livsmedelsverket anser därför att allt nöttkött som finns att köpa i Sverige är säkert att äta.

Frukt & grönt

Grönsaker och frukt innehåller mycket vitaminer. Vissa barn älskar grönsaker, andra avskyr dem. Oftast gillar de flesta barn åtminstone några sorters grönsaker. De grönsaker som barnet inte gillar kan du prova att ge i någon annan form än du brukar. Det kan ofta hjälpa. Om barnet inte tycker om rå paprika, prova att koka den istället. Frukt eller bär är en bra avslutning på måltiden, servera det vare sig barnet har ätit upp maten eller inte.

Baljväxter

Baljväxter som bönor, ärtor och linser ersätter kött och fisk för de som äter vegetariskt. Även om man inte är vegetarian kan man ibland äta ett vegetariskt mål. Variation är bara bra.

Måltidsdryck

Vatten är den bästa måltidsdrycken men mjölk går också bra. Om barnet får i sig mjölkprodukter till frukost och mellanmål behövs inte mjölk som måltidsdryck. Om barnet får i sig för mycket mjölkprodukter kan det komma att äta för lite av annan mat som det också behöver för att få tillräckligt med järn.

Fett

Barns mat ska innehålla lite mer fett än vuxnas. Tillsätt 1 tsk fett till varje huvudmål. Använd helst flytande margarin eller olja för de innehåller bättre fetter än margarin och smör.

Mellanmål

Mellanmålet består av samma typ av mat som frukosten, det vill säga någon mjölkprodukt, smörgås och frukt. Frukten kan också bytas mot bär eller grönsaker och för de mindre barnen kan gröt eller flingor vara ett bra alternativ till smörgåsen.

 

 

Artikeln är granskad och godkänd av:
Birgitta Klang, leg. barnsjuksköterska